Program Exchange. W-3 Sokół wraz z TOPR na szczytach Tatr.

17 lutego 2021

W ramach Programu Exchange PZL-Świdnik dokonał wymiany dwóch silników w śmigłowcu W-3 Sokół należącym do Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Program Exchange to dla właściciela i operatora śmigłowca W-3 Sokół oznacza nie tylko niższy koszt, ale także znaczne skrócenie czasu potrzebnego do przeprowadzenia remontów głównych komponentów.

W dniu 12 lutego 2021 roku Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe odebrało z PZL-Świdnik dwa nowe silniki PZL-10W w ramach pierwszej podpisanej umowy w ramach Programu Exchange. Zgodnie z zapisami tej umowy, w zamian za dwa nowe silniki, TOPR przekazał do PZL-Świdnik dwie takie same jednostki z wyczerpanym resursem. Dzięki temu śmigłowiec już po 4 dniach mógł wrócić do eksploatacji z nowymi silnikami by wspierać działania ratowników w Tatrach.

Jesienią 2021 roku, w trakcie zaplanowanych okresowych prac remontowych śmigłowca Sokół należącego do TOPR, PZL-Świdnik dostarczymy pozostałe kluczowe komponenty wymagające okresowej wymiany, w tym komplety trzech przekładni. Po ich zabudowie śmigłowiec TOPR-u będzie mógł kontynuować eksploatację co najmniej przez kolejne 8 lat.

W-3 Sokół, jak podkreślają ratownicy TOPR jest śmigłowcem, który doskonale się sprawdza w wymagających warunkach tatrzańskich, nie mając sobie równego.

Sokół należący do TOPR wyposażony jest w sprzęt medyczny i ratowniczy, w tym wyciągarkę i inne niezbędne wyposażenie specyficzne dla tego rodzaju zadań w warunkach tatrzańskich. Sprzęt pokładowy umożliwia podjęcie działań ratowniczych bezpośrednio ze śmigłowca pozostającego w zawisie przy trudnodostępnych ścianach grani. Sokół zabiera na pokład zwykle trzech do pięciu osób załogi, podczas gdy ratowanych osób może pomieścić jeszcze kilka osób lub dwoje na noszach.

Śmigłowiec W-3 Sokół z uwagi na swój idealny rozmiar dla tatrzańskich zadań, w tym wielkość łopat wirnika może wylądować w wielu trudnodostępnych miejscach, a w innych przypadkach wykorzystywana jest wyciągarka, na której można opuścić ratownika wraz z noszami. Wyciągarka ma udźwig ponad 270 kg, a jej zasięg to 90 metrów, podczas gdy Sokół zawisa zwykle około 20-30 metrów nad ziemią. Operowanie śmigłowcem w zawisie jest niezwykle wymagające; pilot precyzyjnie operując śmigłowcem, często w trudnych warunkach pogodowych, umożliwia przeprowadzenie bezpiecznej, bezpośredniej akcji ratunkowej ze śmigłowca lub  w innych przypadkach, założenie dodatkowych punktów asekuracyjnych na ścianie skalnej dla bezpieczeństwa ratowników i powodzenia misji ratowniczej.

Zawiesie dla lin, będące na wyposażeniu tatrzańskiego Sokoła zostało opracowane w PZL-Świdnik zgodnie z wymaganiami TOPR i przepisami EASA dla wersji umożliwiającej awaryjny zrzut liny. 

W-3A Sokół to średni dwusilnikowy śmigłowiec o maksymalnej masie startowej 6400 kg przeznaczony do transportu maks.14 osób oraz ładunku. Podstawą jego zespołu napędowego są dwa silniki turbinowe PZL-10W, każdy o mocy startowej 662 kW. Sokół to wielozadaniowa platforma zdolna do realizacji różnego rodzaju zadań, między innymi związanych z utrzymywaniem porządku publicznego, transportem pasażerów i wojska, ratownictwem medycznym, a także do prowadzenia misji poszukiwawczo-ratowniczych i związanych z gaszeniem pożarów. W PZL-Świdnik wyprodukowano do tej pory ponad 180 śmigłowców Sokół, które są wykorzystywane m.in. w takich krajach jak Czechy, Hiszpania, Niemcy, Filipiny i Korea Południowa.