SW-4 Solo

Eye in the Skies

Śmigłowiec SW-4 Solo, bazujący na sprawdzonym lekkim jednosilnikowcu SW-4 z certyfikatem EASA, został zaprojektowany do użytkowania zarówno w trybie załogowym (jako maszyna opcjonalnie pilotowana – OPH), jak i w trybie ze sterowaniem zdalnym (jako śmigłowcowy bezzałogowy system powietrzny – RUAS). Oto elastyczność operacyjna w czystej postaci.

Wariant bezzałogowy – RUAS – zakłada sterowanie maszyną z poziomu naziemnej stacji sterowania wspólnej dla obu platform bezzałogowych Leonardo (SW-4 SOLO oraz AWHERO). Stacja naziemna obejmuje stanowiska pilota oraz operatora misji i umożliwia sterowanie śmigłowcem we wszystkich fazach lotu, w tym uruchomieniem/wyłączeniem silnika, realizacją planu lotu i procedur awaryjnych, automatycznym lądowaniem czy wykorzystaniem różnych sensorów zadaniowych, które mogą być przenoszone na pokładzie maszyny.

SW-4 SOLO ma dużą kabinę, łatwo dostępną przez duże drzwi przesuwne, z płaską podłogą i dużym przedziałem bagażowym. Śmigłowiec można elastycznie konfigurować, zabudowując wyposażenie zadaniowe wymagane do wykonywania szeregu różnych misji.

Wariant RUAS może wykonywać wiele zadań o charakterze zarówno cywilnym, jak i wojskowym. Obejmują one ratownictwo w czasie katastrof naturalnych, działania służb porządku publicznego, wsparcie w walce, wywiad/obserwacja/wskazywanie celów/rozpoznanie (ISTAR) – zarówno nad lądem, jak i na morzu. W wariancie z pilotem ze śmigłowca można korzystać w misjach załogowych, takich jak transport personelu, obserwacja czy działania blokadowe.

SW-4 SOLO potwierdził już swoje zdolności do działania w ramach realizacja zadań ISTAR, współpracy z platformami załogowymi i bezzałogowymi oraz dystrybucji danych w prawdziwym środowisku operacyjnym. Zdolności do operowania z pokładów okrętów maszyna potwierdziła w środowisku symulowanym podczas startów i lądowań z ruchomej platformy.

Główne Cechy
  • Opcjonalnie pilotowany
  • Nadmiarowy system siłowników
  • Możliwość zdalnego uruchamiania/wyłączania silnika
  • Zdolność do wykonywania podejść precyzyjnych, precyzyjnych automatycznych startów i lądowań
  • Zintegrowane system zarządzania lotem (FMS)/system sterowania lotem (FCS)
  • Uproszczona stacja naziemna sterowania i kontroli/realizacji misji (STANAG 4586)
Najważniejsze Zalety
  • Możliwość przenoszenia różnych sensorów (pojedynczo lub w zestawie):
    • Radar (również morski)
    • System automatycznej identyfikacji AIS
    • Wielosensorowa głowica obserwacyjna (EO/IR)
    • Środki wsparcia elektronicznego (ESM)
    • inne sensory według potrzeb Użytkownika
  • Elastyczność dzięki możliwości opcjonalnego pilotażu przez człowieka
  • Wysoki poziom bezpieczeństwa:
    • Architektura zaprojektowana zgodnie z zasadą nadmiarowości
    • Konstrukcja oparta na istniejącej platformie cywilnej z certyfikatem EASA
    • Automatyczne procedury awaryjne na wypadek poniższych zdarzeń:
      • Utrata łączności Data Link
      • Utrata sygnału GPS
      • Awaria silnika (automatyczne wejście w autorotację)
  • Niski koszt
  • Łatwa obsługa techniczna
  • Wysoki poziom rozwiązań i elementów współdzielonych z innymi platformami śmigłowcowymi Leonardo
     

Dane Techniczne