Śmigłowce AW169 do zadań ratownictwa medycznego

25 kwietnia 2022

Uzupełnienie floty śmigłowców polskiego Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR) o większe śmigłowce niż dotychczas w tej służbie wykorzystywane, może torować drogę w kierunku pozyskania śmigłowców AW169, które sprawdziły się również w czasie pandemii Covid-19 realizując zadania transportu pacjentów zakażonych z użyciem specjalnych, izolowanych noszy. Wielozadaniowy śmigłowiec AW169 ugruntował swoją pozycję na rynku światowym jako doskonałe rozwiązanie do zadań ratunkowych i transportowych. AW169 jest zgodny z wymaganiami normy EN13718-2, które opisują wymagania eksploatacyjne i techniczne środków powietrznego transportu medycznego.

Zdjęcie 1. Wnętrze kabiny pasażerskiej AW169 w wersji HEMS / foto. PZL

Innowacyjny, kompozytowy płatowiec AW169 produkowany w PZL-Świdnik zapewnia doskonałe możliwości użytkowe śmigłowca. Największa kabina w swojej klasie oferuje miejsce na dwoje noszy stabilnie mocowanych wzdłuż lub w poprzek  kabiny oraz na kompletny zestaw sprzętu podtrzymującego życie, umożliwiając pełny dostęp do pacjenta i zapewniając środowisko do zaawansowanej opieki medycznej. Oprócz kabiny dostępny jest duży przedział bagażowy do przechowywania dodatkowych noszy i wyposażenia luzem.

Dzięki zaawansowanym technologiom i elastyczności, AW169 gwarantuje szybki  transport np. między szpitalami i realizację zadań w zakresie ratownictwa medycznego (EMS/SAR) nawet w przypadku długich dystansów, dużych wysokości i wysokich temperatur (HOT&HIGH). Duża prędkość przelotowa zapewniona jest przez zespół napędowy składający się z dwóch silników z dwukanałowym cyfrowym systemem FADEC. Z kolei wysokie zapasy mocy zapewniają doskonałą charakterystykę zawisu i sterowności.

W pełni cyfrowy kokpit łączy systemy awioniki najnowszej generacji  zapewniając maksymalną świadomość sytuacyjną i minimalizując obciążenie pracą pilota podczas lotów w dzień i w nocy. Co ważne, AW169 jest kompatybilny z najnowszymi systemami nawigacji satelitarnej.


Bezpieczeństwo w centrum uwagi


Opracowany zgodnie z najnowszymi standardami certyfikacji FAA/EASA Part 29 i przepisami EU Air OPS, AW169 posiada odporny na zderzenia płatowiec, duże okna do awaryjnej ewakuacji oraz możliwość pracy z jednym silnikiem (OEI), nawet w krytycznych warunkach środowiskowych.
Bezpieczeństwo po wylądowaniu jest zwiększone dzięki dużej odległości wirnika nośnego i śmigła ogonowego od ziemi. Tryb pracy pomocniczego zespołu napędowego (APU) zapewnia ciągłość pracy systemu klimatyzacji, radiostacji i urządzeń medycznych, gdy wirniki są zatrzymane, co zwiększa poziom bezpieczeństwa operacyjnego AW169, gdy śmigłowiec przebywa na ziemi, np. podczas współpracy z ambulansami naziemnymi.

Zdjęcie 2. AW169 podczas akcji ratowniczej / foto. PZL


Leonardo Helicopters nieustannie skupia się na doskonaleniu doświadczenia klientów, wykorzystując innowacje i najnowsze technologie, aby dostarczać jak najlepsze usługi i rozwiązania w swojej klasie. Śmigłowiec, dla zapewnienia doskonałej naziemnej obsługi serwisowej wpięty jest w system  monitorowania jego stanu technicznego - HUMS (Health and Usage Monitoring Systems), który pozwala wykorzystać techniki gromadzenia danych i analizy w celu zapewnienia jak największej dostępności operacyjnej śmigłowca, jego niezawodność i bezpieczeństwo. Dzięki rozszerzonej rzeczywistości, technicy otrzymują narzędzia do planowania lotów i przeglądów oraz pakiety logistyczne mając bezpośredni dostęp do danych producenta. Skyflight Mobile i Heliwise są naszymi kluczowymi zaawansowanymi usługami, które zapewniają klientom najnowocześniejsze rozwiązania do planowania lotów i analizy danych o stanie i eksploatacji maszyn (HUMS).


Szkolenia i wsparcie techniczne


Leonardo Helicopters wprowadza znaczące zmiany w świadczeniu usług Wsparcia Klienta i Szkolenia. Ich wyrazem jest m.in. inicjatywa „TeamUp” uruchomiona w całym obszarze działań Leonardo w ramach Wsparcia Klienta i Szkolenia. Firma projektuje, rozwija i dostarcza zintegrowane rozwiązania i usługi szkoleniowe zarówno na żywo, jak i w środowisku wirtualnym. Co ważne, także zespół Wsparcia i Szkolenia klientów PZL-Świdnik wraz z Leonardo Helicopters zapewnia efektywne wsparcie logistyczne i obsługowe w celu zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji. Oznacza to oferowanie także polskiemu użytkownikowi zoptymalizowanego wsparcia posprzedażowego i rozwiązań szkoleniowych dostosowanych do specyficznych potrzeb z wykorzystaniem lokalnych specjalistów i krajowego doświadczenia.
--

Dowiedz się więcej o AW169 w wersji EMS z naszej broszury i zobacz nasz film promocyjny.