News and Media

Latest News

26.04.2022 - 11:15
Śmigłowce AW109 na straży granic Polski

PZL-Świdnik we współpracy z Leonardo Helicopters zaprezentował w Polsce dwusilnikowy śmigłowiec Leonardo AW109, jako doskonałe rozwiązanie dla Straży Granicznej. Proponowany Polsce, ten odnoszący sukcesy śmigłowiec jest w służbie wielu operatorów na świecie, będąc wykorzystywany również do misji patrolowych, parapublicznych i policyjnych. AW109 w klasie trzech ton, znacząco mógłby podnieść skuteczność działań w oparciu o tę nową i nowoczesną flotę śmigłowców. 
AW109 jest wielozadaniowym dwusilnikowym śmigłowcem, który pozwala osiągać maksymalną skuteczność realizacji misji służb mundurowych, a także dla utrzymania porządku publicznego, w dzień i w nocy, w najtrudniejszych warunkach, będąc jednocześnie najszybszym w swojej klasie i przy najniższym zużyciu paliwa.
Zdolności operacyjne śmigłowca AW109
Przestronna sześcio-miejscowa kabina oferuje elastyczne rozmieszczenie wymaganego dla danego rodzaju zadania wyposażenia taktycznego, w tym kluczowego elementu - konsoli misji z miejscem dla jej operatora, tj. TFO (Tactical Fly Officer). Służy ona między innymi do sterowania głowicą optoelektroniczną i reflektorem poszukiwawczym (szperaczem). Konsola ta bardzo ułatwia komunikację pomiędzy TFO a pilotem oraz TFO a stacją naziemną (np. posterunkiem), gdzie mogą być przekazywane informacje głosowe oraz dane  – koordynaty poszukiwanego punktu, zdjęcia, punkty charakterystyczne na mapie itp.

Fig.1 Konsola misji 


Szerokie na 1,4 m. drzwi przesuwne po obu stronach zapewniają wygodny dostęp, również podczas operacji z użyciem wciągarki i szybkich operacji desantowych - zjazdów po linie. Ponadto, duża w tej klasie kabina umożliwia umieszczenie dwóch noszy.
Zdolności operacyjne AW109 zarówno w dzień jak i w nocy w najtrudniejszych warunkach, w połączeniu z wysokim poziomem bezpieczeństwa, sterowalnością i manewrowością, zapewniają sukces w całym spektrum operacji realizowanych przez Straż Graniczną oraz w utrzymaniu porządku publicznego.


Bezpieczeństwo wkomponowane w nowoczesny design


Modułowy, zintegrowany kokpit i najnowszej generacji awionika zapewniają doskonałą świadomość sytuacyjną i wysoki poziom bezpieczeństwa, co w połączeniu z możliwością pracy przekładni głównej na sucho przez 30 minut jest atutem tego śmigłowca. Również czteroosiowy autopilot (AFCS - Automatic Flight Control System z automatycznymi funkcjami bezpieczeństwa - intuicyjny i łatwy w obsłudze – przyczynia się do optymalizacji bezpieczeństwa i zmniejsza obciążenie pracą pilota.

 

Fig. 2 Modułowy kokpit dla zwiększenia świadomości sytuacyjnej 

Jak większość śmigłowców z rodziny AW, duży zapas mocy i pełna odporność na zderzenia zapewniają AW109 maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach lotu. Płatowiec wersji Trekker wykonany jest ze stopu aluminium, a wytrzymałe podwozie płozowe i specjalnie zaprojektowane fotele załogi i pasażerów stanowią fizyczne cechy odporności. Struktura wersji GrandNew w dużym stopniu wykorzystuje kompozyty; ta wersja charakteryzuje się chowanym podwoziem.
Co ważne, zespół Wsparcia i Szkolenia klientów PZL-Świdnik wraz z Leonardo Helicopters zapewnia efektywne wsparcie logistyczne i obsługowe w celu zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji. Oznacza to oferowanie także polskiemu użytkownikowi zoptymalizowanego wsparcia posprzedażowego i rozwiązań szkoleniowych dostosowanych do specyficznych potrzeb z wykorzystaniem lokalnych specjalistów i krajowego doświadczenia.
--

26.04.2022 - 11:15
Śmigłowce AW109 na straży granic Polski

PZL-Świdnik we współpracy z Leonardo Helicopters zaprezentował w Polsce dwusilnikowy śmigłowiec Leonardo AW109, jako doskonałe rozwiązanie dla Straży Granicznej. Proponowany Polsce, ten odnoszący sukcesy śmigłowiec jest w służbie wielu operatorów na świecie, będąc wykorzystywany również do misji patrolowych, parapublicznych i policyjnych. AW109 w klasie trzech ton, znacząco mógłby podnieść skuteczność działań w oparciu o tę nową i nowoczesną flotę śmigłowców. 
AW109 jest wielozadaniowym dwusilnikowym śmigłowcem, który pozwala osiągać maksymalną skuteczność realizacji misji służb mundurowych, a także dla utrzymania porządku publicznego, w dzień i w nocy, w najtrudniejszych warunkach, będąc jednocześnie najszybszym w swojej klasie i przy najniższym zużyciu paliwa.
Zdolności operacyjne śmigłowca AW109
Przestronna sześcio-miejscowa kabina oferuje elastyczne rozmieszczenie wymaganego dla danego rodzaju zadania wyposażenia taktycznego, w tym kluczowego elementu - konsoli misji z miejscem dla jej operatora, tj. TFO (Tactical Fly Officer). Służy ona między innymi do sterowania głowicą optoelektroniczną i reflektorem poszukiwawczym (szperaczem). Konsola ta bardzo ułatwia komunikację pomiędzy TFO a pilotem oraz TFO a stacją naziemną (np. posterunkiem), gdzie mogą być przekazywane informacje głosowe oraz dane  – koordynaty poszukiwanego punktu, zdjęcia, punkty charakterystyczne na mapie itp.

Fig.1 Konsola misji 


Szerokie na 1,4 m. drzwi przesuwne po obu stronach zapewniają wygodny dostęp, również podczas operacji z użyciem wciągarki i szybkich operacji desantowych - zjazdów po linie. Ponadto, duża w tej klasie kabina umożliwia umieszczenie dwóch noszy.
Zdolności operacyjne AW109 zarówno w dzień jak i w nocy w najtrudniejszych warunkach, w połączeniu z wysokim poziomem bezpieczeństwa, sterowalnością i manewrowością, zapewniają sukces w całym spektrum operacji realizowanych przez Straż Graniczną oraz w utrzymaniu porządku publicznego.


Bezpieczeństwo wkomponowane w nowoczesny design


Modułowy, zintegrowany kokpit i najnowszej generacji awionika zapewniają doskonałą świadomość sytuacyjną i wysoki poziom bezpieczeństwa, co w połączeniu z możliwością pracy przekładni głównej na sucho przez 30 minut jest atutem tego śmigłowca. Również czteroosiowy autopilot (AFCS - Automatic Flight Control System z automatycznymi funkcjami bezpieczeństwa - intuicyjny i łatwy w obsłudze – przyczynia się do optymalizacji bezpieczeństwa i zmniejsza obciążenie pracą pilota.

 

Fig. 2 Modułowy kokpit dla zwiększenia świadomości sytuacyjnej 

Jak większość śmigłowców z rodziny AW, duży zapas mocy i pełna odporność na zderzenia zapewniają AW109 maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach lotu. Płatowiec wersji Trekker wykonany jest ze stopu aluminium, a wytrzymałe podwozie płozowe i specjalnie zaprojektowane fotele załogi i pasażerów stanowią fizyczne cechy odporności. Struktura wersji GrandNew w dużym stopniu wykorzystuje kompozyty; ta wersja charakteryzuje się chowanym podwoziem.
Co ważne, zespół Wsparcia i Szkolenia klientów PZL-Świdnik wraz z Leonardo Helicopters zapewnia efektywne wsparcie logistyczne i obsługowe w celu zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji. Oznacza to oferowanie także polskiemu użytkownikowi zoptymalizowanego wsparcia posprzedażowego i rozwiązań szkoleniowych dostosowanych do specyficznych potrzeb z wykorzystaniem lokalnych specjalistów i krajowego doświadczenia.
--

News and Stories

Catch up on the latest news and stories from PZL-Świdnik

News and Stories

Media Gallery

Media Gallery

A selection of downloadable photos from PZL-Świdnik, including our helicopters and our people.

Events

Details of events and exhibitions that PZL-Świdnik is involved with.

Events

Social Media

Social Media

Our social media channels are designed to share all our latest news and information related to our key business areas.

Media Kit