Śmigłowce AW109 na straży granic Polski

PZL-Świdnik we współpracy z Leonardo Helicopters zaprezentował w Polsce dwusilnikowy śmigłowiec Leonardo AW109, jako doskonałe rozwiązanie dla Straży Granicznej. Proponowany Polsce, ten odnoszący sukcesy śmigłowiec jest w służbie wielu operatorów na świecie, będąc wykorzystywany również do misji patrolowych, parapublicznych i policyjnych. AW109 w klasie trzech ton, znacząco mógłby podnieść skuteczność działań w oparciu o tę nową i nowoczesną flotę śmigłowców. 
AW109 jest wielozadaniowym dwusilnikowym śmigłowcem, który pozwala osiągać maksymalną skuteczność realizacji misji służb mundurowych, a także dla utrzymania porządku publicznego, w dzień i w nocy, w najtrudniejszych warunkach, będąc jednocześnie najszybszym w swojej klasie i przy najniższym zużyciu paliwa.
Zdolności operacyjne śmigłowca AW109
Przestronna sześcio-miejscowa kabina oferuje elastyczne rozmieszczenie wymaganego dla danego rodzaju zadania wyposażenia taktycznego, w tym kluczowego elementu - konsoli misji z miejscem dla jej operatora, tj. TFO (Tactical Fly Officer). Służy ona między innymi do sterowania głowicą optoelektroniczną i reflektorem poszukiwawczym (szperaczem). Konsola ta bardzo ułatwia komunikację pomiędzy TFO a pilotem oraz TFO a stacją naziemną (np. posterunkiem), gdzie mogą być przekazywane informacje głosowe oraz dane  – koordynaty poszukiwanego punktu, zdjęcia, punkty charakterystyczne na mapie itp.

Fig.1 Konsola misji 


Szerokie na 1,4 m. drzwi przesuwne po obu stronach zapewniają wygodny dostęp, również podczas operacji z użyciem wciągarki i szybkich operacji desantowych - zjazdów po linie. Ponadto, duża w tej klasie kabina umożliwia umieszczenie dwóch noszy.
Zdolności operacyjne AW109 zarówno w dzień jak i w nocy w najtrudniejszych warunkach, w połączeniu z wysokim poziomem bezpieczeństwa, sterowalnością i manewrowością, zapewniają sukces w całym spektrum operacji realizowanych przez Straż Graniczną oraz w utrzymaniu porządku publicznego.


Bezpieczeństwo wkomponowane w nowoczesny design


Modułowy, zintegrowany kokpit i najnowszej generacji awionika zapewniają doskonałą świadomość sytuacyjną i wysoki poziom bezpieczeństwa, co w połączeniu z możliwością pracy przekładni głównej na sucho przez 30 minut jest atutem tego śmigłowca. Również czteroosiowy autopilot (AFCS - Automatic Flight Control System z automatycznymi funkcjami bezpieczeństwa - intuicyjny i łatwy w obsłudze – przyczynia się do optymalizacji bezpieczeństwa i zmniejsza obciążenie pracą pilota.

 

Fig. 2 Modułowy kokpit dla zwiększenia świadomości sytuacyjnej 

Jak większość śmigłowców z rodziny AW, duży zapas mocy i pełna odporność na zderzenia zapewniają AW109 maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach lotu. Płatowiec wersji Trekker wykonany jest ze stopu aluminium, a wytrzymałe podwozie płozowe i specjalnie zaprojektowane fotele załogi i pasażerów stanowią fizyczne cechy odporności. Struktura wersji GrandNew w dużym stopniu wykorzystuje kompozyty; ta wersja charakteryzuje się chowanym podwoziem.
Co ważne, zespół Wsparcia i Szkolenia klientów PZL-Świdnik wraz z Leonardo Helicopters zapewnia efektywne wsparcie logistyczne i obsługowe w celu zwiększenia dostępności operacyjnej śmigłowców przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich eksploatacji. Oznacza to oferowanie także polskiemu użytkownikowi zoptymalizowanego wsparcia posprzedażowego i rozwiązań szkoleniowych dostosowanych do specyficznych potrzeb z wykorzystaniem lokalnych specjalistów i krajowego doświadczenia.
--

Leonardo’s AW101 for the Polish Navy flies for the first time

Press Notes

Leonardo: AW139 will be Colombia’s new Presidential helicopter

Press Releases

Leonardo: AW169 lands contract in the VIP/corporate market in Mexico

Press Releases