18 June 2025
Źródło: PZL-Świdnik S.A.
Ma to dzisiaj, w okresie wzmożonego niepokoju i napięć geopolitycznych ogromne, nie do przecenienia znaczenie dla Polski, ale i międzynarodowej branży lotniczej - która znajduje tu partnerów przemysłowych. Polska posiada potencjał przemysłowy, naukowy i akademicki, aby samodzielnie umacniać swoje bezpieczeństwo, odporność i suwerenność, a jednocześnie jest to fundament do rozwoju krajowych zasobów we współpracy z wiodącymi podmiotami w domenie obronnej, jak na przykład z Leonardo i PZL-Świdnik.
100-lecie Wojskowej Akademii Lotniczej oraz ponad 70 lat doświadczeń PZL-Świdnik w projektowaniu, produkowaniu i serwisowaniu śmigłowców w całym cyklu ich użytkowania, to dobra okazja, aby spojrzeć na cały ekosystem lotniczy. W Polsce działa ponad 100 podmiotów w tej branży, sektor generuje ponad 14 mld przychodu, a do budżetu państwa trafia około 4,5 mld złotych. 32 tysiące osób jest bezpośrednio zatrudnionych w tej innowacyjnej branży, a około 64 tysiące osób współpracuję z branżą lotniczą. Obecnie 20% przychodów branży stanowi sprzedaż na rynek Polski, a 80-procentowy eksport jest tylko dowodem na jakość krajowej produkcji.
Jeśli uznać, że przemysł obronny i lotniczy jest strategiczny z punktu widzenia państwa, to krajowe zamówienia w przemyśle lotniczym są sercem tego ekosystemu. Wtłaczają one do całego obiegu środki inwestycyjne, know-how i technologie, aby cała gospodarka nieustająco mogła rozwijać się i budować odporność na coraz częstsze i głębsze zmiany geopolityczne i cykle koniunkturalne.
Obecna krajowa produkcja i dalsza możliwość uczestniczenia Polski w programach prowadzonych przez Leonardo i PZL-Świdnik jest okazją do wykorzystania krajowych zdolności, a także skorzystania z benefitów, jakie oferują mechanizmy finansowe Unii Europejskiej.
Dęblińska prezentacja śmigłowca AW109 TrekkerM – wielozadaniowego śmigłowca szkolno-bojowego, który jest oferowany przez PZL-Świdnik w ramach programu szkoleniowego ogłoszonego przez resort obrony przybliżyła ten śmigłowiec również opinii publicznej zgromadzonej na Pikniku Naukowo-Lotniczym na terenie Wojkowej Akademii Lotniczej w Dęblinie.
Śmigłowiec AW109 TrekkerM może być drugim już śmigłowcem, obok AW149, produkowanym w kraju i to od pierwszego egzemplarza dla polskiego wojska. Już teraz w PZL-Świdnik wytwarzany jest kompletny płatowiec tego śmigłowca z zaangażowaniem 29 polskich firm, które są włączone do łańcucha dostaw; ten śmigłowiec już dzisiaj jest w dużym stopniu „spolonizowany”. Dalszy rozwój potencjału produkcyjnego śmigłowca AW109 TrekkerM na terenie Polski może nastąpić skokowo. W świdnickich zakładach już zostały ustanowione pewne procesy i zainicjowano fazy produkcyjne, aby naprawdę szybko odpowiedzieć na wymagania wojska, gdyby propozycja PZL-Świdnik spotkała się z zainteresowaniem po stronie resortu obrony.
Źródło: PZL-Świdnik S.A.
Śmigłowiec AW109 TrekkerM
Śmigłowiec AW109 wyposażony w nowoczesną awionikę, sensory i uzbrojenie oraz systemy łączności, w tym kryptograficzne oraz, będąc powiązanym w ramach środowiska sieciocentrycznego, może być ważnym zasobem Wojska Polskiego, przy zachowaniu niskich kosztów pozyskania i eksploatacji.
Ponad 1500 śmigłowców AW109 we wszystkich wersjach zostało dostarczonych do 80 krajów na całym świecie. AW109 wykonuje misje na wszystkich kontynentach, potwierdzając swoją zdolność do działania w ekstremalnych warunkach klimatycznych.
AW109 TrekkerM – wariant wojskowy – może z powodzeniem służyć nie tylko do szkolenia zaawansowanego, ale również do wsparcia ogniowego z powietrza pododdziałów, będąc uzbrojonym w rakiety zarówno kierowane jak i niekierowane oraz karabiny maszynowe. Śmigłowiec znajduje również zastosowanie do zadań dowodzenia i kierowania tj. od tzw. C2 (Command & Control) i C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), po działania poszukiwawczo-ratownicze (SAR – Search and Rescue), ewakuacji medycznej (MEDEVAC – Medical Evacuation) i ewakuacji medycznej z pola walki (CASEVAC – Casualty Evacuation), wsparcia logistycznego i bojowego z użyciem uzbrojenia.
Zewnętrzne zasobniki z ciężkimi karabinami maszynowymi, działkami oraz pociskami rakietowymi zapewnią skalowalne zdolności zwalczania zagrożeń o niskim natężeniu lub w przypadku zagrożeń asymetrycznych np. na granicy państwa - będąc jednocześnie znaczącym elementem systemu odstraszania. Z założenia, wszystkie lekkie śmigłowce wielozadaniowe, takie jak 3-tonowy AW109 Trekker, są szeroko wykorzystywane do zadań cywilnych i wojskowych. Na przykład Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wykorzystuje do szkolenia zaawansowanego jednosilnikowe śmigłowce AW119, które są oparte na platformie dwusilnikowego śmigłowca, tj. właśnie AW109.
Proponowany przez PZL-Świdnik kompleksowy system szkolenia miałby składać się z trzech filarów: symulatorów, śmigłowców i obsługi serwisowej. Jest to kompleksowa oferta od jednego dostawcy, co jest unikatem na rynku. Tylko Leonardo pośród producentów europejskich produkuje własne symulatory i śmigłowce, dzięki czemu możliwa jest pełna spójność i aktualność symulatorów, które odzwierciedlają realny śmigłowiec. Koncepcja pozyskiwania systemu szkoleniowego z jednego źródła, jak pokazują wcześniejsze doświadczenia wojska wydaje się być najbardziej opłacalnym rozwiązaniem.
Galeria:
Źródło zdjęć: PZL-Świdnik S.A