AW101
Rozwiązanie Superior
Najbardziej zaawansowany śmigłowiec wielozadaniowy.
AW101 Merlin jest trzysilnikowym śmigłowcem wielozadaniowym, przeznaczonym do wykonywania różnorodnych misji, od fazy koncepcyjnej projektowanym do przeprowadzania operacji morskich i wojskowych. Jego najnowsza wersja jest bardzo udanie wykorzystywana przez międzynarodowych użytkowników wojskowych.
Misje i funkcje
Realizacja misji
Doskonałe osiągi oraz pełny pakiet środków ochrony własnej pozwalają wykorzystywać śmigłowiec AW101 na całym świecie w najbardziej nawet wymagających środowiskach i scenariuszach operacyjnych. Maszyna ta oferuje wyjątkową elastyczność wymaganą do skutecznej realizacji takich misji, jak zwalczania okrętów Podwodnych i nawodnych (ASW, ASuW), desantowanie z pokładu okrętów, misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR) w warunkach bojowych (CSAR), ewakuacji z pola walki (CR), transportu żołnierzy oraz ładunków.
Nowoczesna technologia
W projekcie AW101 wykorzystano najnowocześniejsze technologie, które zostały kompleksowo zintegrowane z systemami awioniki i wyposażeniem zadaniowym śmigłowca, tak aby zapewnić doskonałą świadomość sytuacyjną i jak najszybszą ocenę taktyczną sytuacji – a w rezultacie bezkompromisową skuteczność realizacji misji.
Wbudowane bezpieczeństwo i przeżywalność
Redundancja struktur, urządzeń awionicznych, systemów krytycznych oraz układ napędowy wykorzystujący aż trzy silniki spięte z przekładnią o potwierdzonej zdolnością do pracy bez smarowania aż przez 30 minut – wszystko to zapewnia bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Zaawansowany pakiet ochrony i obrony własnej, osłony balistyczne oraz uzbrojenie zapewniają przeżywalność podczas operowania w środowiskach dużego zagrożenia.
Bezkonkurencyjna elastyczność kabiny
Śmigłowiec AW101 zapewnia użytkownikom maksymalną elastyczność realizacji misji dzięki szerokiej gamie wyposażenia zadaniowego do zabudowy na śmigłowcu w ramach różnych konfiguracji specjalistycznych. Duże drzwi przesuwne oraz tylna rampa zapewniają łatwy dostęp do wnętrza śmigłowca zarówno dla personelu, jak i dla sprzętu czy ładunku.
Dane Techniczne
MAKSYMALNA MASA CAŁKOWITA
15,600 kg 34,390 lb
SILNIKI
3 x General Electric CT7-8E
DŁUGOŚĆ CAŁKOWITA
22,83 m 74 ft 11 in
WYSOKOŚĆ CAŁKOWITA
6,66 m 21 ft 10 in
ŚREDNICA WIRNIKA NOŚNEGO
18,60 m 61 ft 0 in
LICZBA MIEJSC
Załoga: 2-4
Pasażerowie: 25+ siedzeń energochłonnych
MAKS. PRĘDKOŚĆ PRZELOTOWA (ATMOSFERA WZORCOWA, MAKS. MASA CAŁKOWITA, POZIOM MORZA, MAKS. MOC CIĄGŁA)
277 km/h 150 kt
PRĘDKOŚĆ WZNOSZENIA (ATMOSFERA WZORCOWA, MAKS. MASA CAŁKOWITA, POZIOM MORZA, MAKS. MOC CIĄGŁA)
9,5 m/s 1,880 ft/min
ZAWIS Z WPŁYWEM ZIEMI (HIGE) (ATMOSFERA WZORCOWA, MAKS. MASA CAŁKOWITA)
3,307 m 10,850 ft
MAKS. ZASIĘG (ATMOSFERA WZORCOWA, MAKS. MASA CAŁKOWITA)*
1500 km 810 Mm
*Tryb lotu na dwóch silnikach (TEC)
MAKS. DŁUGOTRWAŁOŚĆ LOTU (ATMOSFERA WZORCOWA, MAKS. MASA CAŁKOWITA)*
6 h 50 min
*Tryb lotu na dwóch silnikach (TEC)