12 czerwca 2023
Nowe i najbardziej nowoczesne śmigłowce, które są obecnie dostarczane Siłom Zbrojnym RP skokowo zwiększają zdolności wojska. Wzrasta jednocześnie poziom technologiczny śmigłowców, ich zespołu napędowego, awioniki, sensoryki, uzbrojenia, systemów pokładowych i liczba podsystemów awionicznych, samoobrony oraz walki elektronicznej. Wykorzystuje się olbrzymie ilości danych, które wysyła i odbiera śmigłowiec, zwłaszcza operujący w środowisku sieciocentrycznym. Wymaga to nowego podejścia do przygotowania pilotów i techników oraz zaawansowanych szkoleń i logistyki. Dla Polskiego Wojska, bezpośrednim dostawcą kompleksowego systemu szkoleniowego, byłyby polskie zakłady PZL-Świdnik – zarówno dla personelu naziemnego, jak i latającego – wykorzystując sumę doświadczeń Leonardo Helicopters z zabezpieczenia operatorów flot śmigłowcowych na całym świecie w procesie szkolenia z wykorzystaniem symulatorów i trenażerów. Kompleksowy system szkoleniowy zawierałby symulatory, trenażery i śmigłowce szkolno-bojowe, a także pełne wsparcie OEM-a, jakim jest PZL-Świdnik.
Foto: symulator AW101
Już dzisiaj Polskie Wojsko, we współpracy z PZL-Świdnik, który działa w strukturach Leonardo, realizuje szkolenia na zupełnie nowej płaszczyźnie, innej niż do tej pory, jak ma to obecnie miejsce w przypadku AW101 dla Marynarki Wojennej RP. Obiektywnie ujmując, zmieniają się wymagania wobec infrastruktury, obsługi, logistyki, ale także analizy i obróbki danych przed i po wykonaniu zadania szkoleniowego. Temu sprzyja nowy, proponowany przez PZL-Świdnik system szkolenia, dostarczany wraz ze śmigłowcami szkolno-bojowymi.
Co ważne, szyte na miarę, kompleksowe rozwiązania systemu szkoleniowego pozwalają na dostarczenie pojedynczej usługi i urządzeń w pełni dostosowanych do konkretnych potrzeb Polskiego Wojska. Ma to na celu maksymalizację podobieństw i synergii z bieżącymi programami śmigłowcowymi i zabezpieczenie przyszłych programów modernizacji polskiego AW149 i AW101, ale także innych platform z rodziny AW (Leonardo) oraz nowych platform wdrażanych w pozostałych programach.
Dzięki wielu cechom wspólnym różnych platform śmigłowcowych Leonardo i ich interoperacyjności, możliwe jest szybkie przejście pilotów z maszyn szkolenia zaawansowanego (jakim może być np. AW109 Trekker) do wykonywania zadań na śmigłowcach cięższych. Znaczna część awioniki jest wspólna dla różnych platform w ramach rodziny śmigłowcowej Leonardo. Niezrównane korzyści szkoleniowe i następnie podczas pełnienia służby są możliwe przede wszystkim dzięki temu, że szkolne urządzenia symulacyjne czerpią dane z rzeczywistych śmigłowców i nieustająco są aktualizowane. Co więcej, system szkoleniowy i urządzenia symulacyjne są wysoce konfigurowalne. Leonardo Helicopters jest globalnym dostawcą szkoleń, projektantem symulatorów i oprogramowania, producentem i dostawcą aplikacji operacyjnych, a wszystkie te korzyści są zapewniane polskiemu użytkownikowi poprzez PZL-Świdnik.
Istotne, patrząc z perspektywy polskiego przemysłu i lokalnego rynku, zarządzanie eksploatacją i serwisowanie urządzeń szkolno-treningowych mogłoby odbywać się z udziałem PZL-Świdnik. Firma, jako koncepcja jednego punktu kompleksowej obsługi, jest już strategicznym partnerem resortu obrony i wojska, dzięki czemu, idąc dalej ramię w ramię z wojskiem, zapewnia niezrównane możliwości i dalsze korzyści techniczne, operacyjno-logistyczne i technologiczne.
Foto: AW109 TrekkerM
Wyjątkowe możliwości symulatorów i trenażerów, jako spójne uzupełnienie nowych śmigłowców szkolno-bojowych
Dzięki kompleksowej aparaturze szkoleniowej i szerokiemu portfolio usług cyfrowych Akademii Szkolenia Śmigłowcowego Leonardo oraz wysokim zdolnościom do tworzenia rozwiązań szytych na miarę, PZL-Świdnik poprzez lokalny dział Wsparcia Klienta i Szkoleń jest w stanie sprostać każdemu wymaganiu polskiego wojska.
Wykorzystując możliwości projektowania, produkcji, dostarczania, kwalifikowania i wspierania zarówno śmigłowców, jak i systemów szkoleniowych, Leonardo, z ponad 160 urządzeniami szkolno-treningowymi dostarczonymi na całym świecie, ma niezrównaną przewagę jako jedyny OEM dla śmigłowców i urządzeń symulacyjnych, co oznacza wierne odzwierciedlenie symulacji dzięki bezpośredniemu dostępowi do certyfikowanych danych, jako OEM pochodzących ze śmigłowców, podczas gdy urządzenia symulacyjne są stale dostosowywane do modernizowanych śmigłowców. Cechy te pozwalają PZL-Świdnik, jako głównemu wykonawcy, zapewnić najbardziej rygorystyczne wymagania szkoleniowe wojska.
Foto: symulator AW149
W ramach pragmatycznego podejścia, szkolenie jest kalibrowane pod kątem wymagań co do zadań operacyjnych wojska i przeprowadzane w reprezentatywnym środowisku, które odwzorowuje większość typowych warunków operacyjnych, takich jak ISR w wykorzystaniem nowoczesnej sensoryki, SAR/CSAR MEDIVAC/CASEVAC; bojowe działania przeciwpancerne, operacje w zakresie przenoszenia ciężkich ładunków w wymagających scenariuszach, szkolenie wieloplatformowe - wspólne szkolenie wielu załóg, loty formacyjne, współpraca z innymi jednostkami wojskowymi, a także wykorzystanie sztucznej inteligencji.
Jednym z przykładów szkoleniowej doskonałości technologicznej jest zupełnie nowe urządzenie symulacyjne ETD e-Motion (Enhanced Training Device). Wykorzystuje ono możliwości Full Flight Simulator, łączy je z opłacalnością stacjonarnych urządzeń Flight Devices (FTD) Leonardo, zapewniając jednocześnie niezrównaną wierność symulacji, wibracje, wskazówki ruchu w realistycznej, zdefiniowanej scenerii, aby przenieść doświadczenie szkoleniowe na wyższy poziom. Symulator zawiera wysokiej jakości replikę kokpitu specyficznego dla platformy i charakteryzuje się realistyczną dynamiką śmigłowca.
Ponadto, odpowiednie zestawy kontenerowe symulatorów umożliwiają obsługę urządzenia bez konieczności budowania specjalistycznego zaplecza i mogą być szybko rozmieszczone w dowolnej lokalizacji.
Foto: AW169M
Także szkolenia personelu naziemnego zapewniają pełne zaznajomienie się ze śmigłowcem, aby po tym okresie możliwe było wprowadzenie elementów praktycznych do szkoleń wykorzystujących Interactive Virtual Maintenance Trainer Simulator (IMTS). Ten trenażer obejmuje główne części śmigłowca np. silnik, przekładnię główną itp. do wykorzystania podczas szkolenia w zakresie systemów mechanicznych, a także zawiera zestaw stacji VMT, które są przeznaczone do prowadzenia szkoleń w zakresie pozostałych systemów śmigłowca np. awioniki itp. Wszystko to umożliwia przeprowadzenie szkoleń prowadzących także do kompleksowego zapoznania się z prawidłowym stosowaniem procedur serwisowych, poszerzając wiedzę i doskonaląc umiejętności operacyjne każdego uczestnika szkolenia, reprezentującego personel naziemny. Leonardo poprzez PZL-Świdnik, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem we współpracy z wojskowymi użytkownikami może wspierać wypracowanie najlepszych procedur dla lokalnej obsługi naziemnej.
Jednocześnie PZL-Świdnik umożliwia rozszerzenie usługi wsparcia istniejącej już współpracy o zespół techników utrzymania ruchu, stacjonujących u użytkownika, odpowiedzialnych za obsługę techniczną symulatora, zapewnienie dostępu do części zamiennych i inne wsparcie ze strony przedstawiciela Serwisu Terenowego (FSR) oraz pomoc zdalną po zdobyciu pewnej bazy doświadczeń przez użytkownika.
Więcej informacji na temat lekkich śmigłowców wielozadaniowych podwójnego zastosowania znajdą Państwo tutaj.
W dniach 3-6 września 2024 roku podczas MSPO 2024, na stoisku PZL-Świdnik został zaprezentowany śmigłowiec AW109 TrekkerM i symulator VxR. Galerię zdjęć wraz z filmami wideo z tego wydarzenia znajdą Państwo tutaj.